Direktlänk till inlägg 22 juni 2017

Översvämmande hormoner

Även om det är väldigt tidigt gånget har vi nu valt att börja berätta. Först ut, mina föräldrar. Så pirrigt, även om jag vet att de längtar efter en ny liten familjemedlem så kändes de läskigt. Anledningen till vårt beslut att redan nu berätta är enkel. Jag röker, och jag dricker. Är jag den som tackar nej till ett glas vin är första följdfrågan om jag är gravid. Så varför börja linda in sig i lögner? Och om det fruktansvärda skulle inträffa, att vi inte får behålla vår sjöhäst, så vill jag även då ha utrymmet att må därefter utan ytterligare påhittade ursäkter.
Imorgon är det midsommarafton och vi kommer umgås med mina föräldrar så häromdan bestämde vi oss. Vi skulle hem till dom i ett annat ärende och vi pratade då om midsommarplanerna. De tyckte givetvis att vi skulle sova kvar i husbilen med dom, då såg jag min chans, sa att jag kör så vi åker nog hem istället. Mamma tittade på mig med en skeptisk blick då jag sa att jag tänkt att va nykter en ganska lång tid framöver. Ljuset gick upp och hon frågade om de va sant! Med tårar i ögonen gav hon mig en stor kram, gratulerade, flög på min fina andra hälft och sa tack! Haha! Pappas reaktion va lite lugnare, men är rätt övertygat om att han är, om inte mer, så minst lika glad som mamma.
Påväg därifrån rann det över på mig. Det här händer verkligen! Det välkända brännandet under ögonlocken sen kom tårarna, och jag kunde bara inte sluta. Vi skulle på barnkalas och när väl bilen va parkerad blev jag sittande länge i bilen medans jag försökte få tårarna att sluta rinna. Samlade mig nån minut till, men väl inne såg min vän mina glansiga ögon, berättade scenariot som utspelats och började gråta igen.
Igår va det dags igen. I rättvisans namn skulle nu min syster och mannens bror och pappa få ta del av nyheten.
Att berätta för min syster att hon ska bli moster och höra hur glad hon blev, hur hon berättade att hon hade tårar i ögonen blev åter för mycket igen.
Sen va det bara att låta känslorna dra iväg med mig.
Min fina ringde sin pappa, även där togs de emot glatt, fortsatta tårar. Dags att ringa bror, där va reaktionen lite annorlunda. Klart han vart glad och tyckte de va kul, men de han sa fick mina tårar att ändra karaktär. De va inte hans mening, det vet jag, men det kändes fruktansvärt. Han berättade att hans frus dotter nyligen varit gravid men att de fått missfall.
De va inte orden jag ville höra där och då. Förstår att de låg nära för honom, men för mig va de en kniv i hjärtat. Jag känner den oron och skräcken i varje millimeter av min kropp varje vaken minut. Jag vill att andra ska våga vara glada för mig även om jag själv än försöker hålla distans. Jag vet alla komplikationer som kan uppstå. Men de är mina hjärnspöken. Mina och min sambos. Vill inte ha de slängda i ansiktet på mig så fort nyheten kläckts.

Idag ska jag till MVC för första gången. Kanske vågar jag snart verkligen börja hoppas, kanske vågar jag snart börja tro, på riktigt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar


Tre år efter första mötet. En flytt på 30mil. En son som lyser upp allt. Och nu - nu är vi sen en vecka tillbaka äkta makar! Livet är en bergochdalbana, häng kvar när de går utför, för när det går upp igen är det värt allt. Kärlek, gränslös kärlek...

Tänk att vi nu kommit så långt in i graviditeten att planeringen av förlossningsväskan är igång. Känns surrealistiskt! Min pojke är aktiv som tusan i magen. Är en fantastisk period i mitt havandeskap. Huvudet har helt släppt vardagen och lusten ti...


Så sitter på morgonrapporten på jobbet och känner hur ont de gör under höger bröst. Allteftersom morgonen går så ger de inte riktigt med sig. Oron kryper sig på. Ringer BM som hänvisar till förlossningen. Okej, sagt och gjort. Ringer och får tid d...


Wow va tiden går. 50 dagar till jul 70 dagar till föräldraledighet 100 dagar till beräknad ankomst Jag mår riktigt bra i kroppen. Ingen foglossning än. Dagliga sparkar och buffande från min son. Jag är vaken. Handledernas smärta har nästan hel...

Ett nästan konstant buffande därinne i magen. Lyckorus varje gång min sambo får en knuff på handen. Nu äntligen har den där lyckan och längtan tagit mig i sitt grepp. Min mage är nu så stor att jag undrar hur stor den kommer bli då den riktiga växt...

Presentation


Min historia om vägen till en efterlängtad graviditet, om att bilda familj och bli mamma. Förhoppningsvis kommer den här bloggen följa mig då teststickan visar + genom en sund graviditet tills vår lilla plupp äntligen finns i våra armar och lång tid efter

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards