Alla inlägg den 8 oktober 2015

Är så mycket jag vill skriva om. Är så ofantligt mycket som hänt, samtidigt som allt är sig likt.
Ja årsdagarna ja ... nånting säger mig att det här inlägget kommer bli långt, hoppigt och kanske rätt osammanhängande, men, häng med...
18 juli, ett år sedan den stora flytten gick, då livet såg så annorlunda ut mot idag. Då flyttlådor travades mellan golv och tak. Platsen där min man och jag på riktigt skulle starta resten av vårt liv tillsammans. Huset där barnrummet fanns som i fantasin redan va inrett. Vårt hem! Ett år senare finner jag mig själv i min bil styrandes mot en stad tio mil bort, ännu en dejt. Fast de va riktigt inte en dejt ändå. Men vi hade skrivit länge, han va kul och han delade inte bara min passion för musik, utan samma typ av musik som jag. Vi kunde tillbringa nätter bakom varsin dataskärm skrivandes. Hög volym, lyssna på den här, har du hört dom här. Vin som ständigt fylldes på. Vi vart vänner, ja polare. Intresset va inte större än så! Vi skulle ses på riktigt och köra en helnattare i musikens tecken. Så, med en liten klapp på mitt hem som tack för att de gått från att vara min olyckliga lott till att ha blivit min trygga borg åkte jag då hemifrån. Jodå, han va precis lika härlig i egen hög person. Vi pratade lätt och enkelt med varandra. Vi drack bubbel, åt jordgubbar och lärde känna varandra på ett nytt sätt. Plötsligt och för mig väldigt oväntat ger han mig en puss där vi står! Hoppsan! Jag känner att jag inte riktigt är där han är... De blir en stunds magknip för mig. Men, kvällen fortlöper. Inser snart att jag glömt varför den där pussen kändes så fel. Då gör han de igen! Men min känsla har förändrats, jag tar emot den, och jag besvarar den. Det blir en stunds lite fånigt generad tystnad trots den rätt höga volymen på stereon. Så, samtalet upptas, händerna möts utan att det åter tystnar. En puss blir till kyss. Kyssen blir till längtan. Natten blir galet sen där i vardagsrummet. Men slutligen ska vi släcka ner då jag lagom obekvämt frågar vart han tänkt att jag ska sova, men hans svar är utan att tveka att han hoppats på att jag ska dela säng med honom, men om det känns obekvämt så finns alltid gästrummet. Jag väljer platsen bredvid honom. Och hur fort det här dygnet utvecklas från att jag egentligen ska träffa en vän, till att det pirrar i kroppen och allt jag vill är att vara nära honom. Det är säkert morgon innan vi somnar, och den följande söndagen kliver vi upp först efter fyra på eftermiddagen.
När jag åker hemåt är det stormigt bland tankarna. Jag ler, samtidigt som jag har panik. Nej, han är fel. Fel för mig. Han har semester och vill träffas i veckan igen. Så sagt och gjort, han får komma till mig under veckan. Han är så rar. Till nästkommande helg börjar min semester, han går in på sin sista vecka. Så jag behöver inte skynda hem på söndagen. De jag inte visste då va att jag skulle bli kvar till följande söndag. Tiden rusar iväg. Varje dag börjar med mys och kel, en längre frukost med morgontidning, sen en utflykt, var som helst, ett slott, ett café, ett vackert område eller promenadstråk, för att sen handla de vi önskar till kvällen i mat och dryck, sen samtal, musik, smek och kyssar, häng i hammocken, eller häng i soffan. Precis de som faller oss in och passar för stunden och vädret. Vi har fortsatt att ses. Närmare tre månader nu. Och visst låter de fantastiskt?! Men ... nej ... de vore alldeles för lätt. Tidigt, minns inte när exakt, pratade vi om skydd. Då rena graviditetsskydd. Jag äter ju mina p-piller igen och de berättade jag, och han berättade att han knipsat av sina ledare och därmed möjligheten till fler barn. Gulp, vi va fortfarande bara, ja vad va vi egentligen, ingenting men trivdes i stunden. Men jag minns hur det högg till, hur jag genast började må lite illa och hur jag diskret tog mig en liten tur till toaletten där jag baddade bort tårar med kallt vatten i handfatet. Oavsett hur de här kunnat utvecklas så vet jag nu att de aldrig kommer bli vi iallafall. På med smilbandet igen och gick ut. När jag den gången åkte därifrån mådde jag sämre. Han är ju bara så fantastisk. Och att han tycker om mig är inget som kan missförstås. Snart gav han mig nyckel hem till hans hus. Ännu mer obekvämlighet väcktes i mig. Jag visste ju så väl att den dagen de samtalet ska göras så ses vi aldrig mer, och där satt jag med hans hemnyckel på min knippa. Tiden fortsätter rusa. Ibland när han ger mig sina fina fina "kärleksförklaringar" blir jag så ledsen. Jag vet, men han vet inte än. Att snart, riktigt snart är vi över, och jag tillåter honom att falla, att bli bekväm, att blotta sig och öppna upp. Vet inte vilket som gör mig sämst till mods, de faktum att jag inte tar tjuren vid hornen och tar samtalet, eller att jag avundas hans ovisshet. Ifrån varandra har jag gång på gång tagit beslutet att prata med honom, om min längtan efter barn, men när vi ses vill jag verkligen inte förlora de som är. Så vi skrapar på ytan, rispar upp lite lagom. Jag säger, så synd att vi inte vill ha samma sak, han svarar, vi kan alltid kompromissa. Och ja, det är ju hans svar som får mig att inse att han inte har en aning om min stora dröm. Kompromissa bort ett barn? Kompromissa bort mammarollen? Nej, han vet inte. Och nånstans känns de som att jag lurar honom. Men, inte att förkasta mig helt. En kväll, en riktigt bra kväll kom de oundvikliga iallafall. Jag hade ju förberett mig bra så länge för de här, vad utgången skulle bli osv. ....det hade inte han.
För vilken gång i ordningen har jag ingen aning om, så sägs de där orden, nåt om framtid och livet. Kan inte sticka under stolen med att mer än ett glas vin va inblandat och säkert hjälpte till att försvåra mitt pokerfejs. Men han uttrycker något i stil med att nu är det vi, och jag svarar tafatt att nej, vi har för mycket som talet emot. Redan här bränner de under mina ögonlock, han tittar på mig, smeker mig över ryggen och frågar om det är avståndet jag syftar på. Där brister de för mig. Han har alltså fortfarande inte satt ett och ett ihop? Jag reser mig och går ut där jag tänder en cigg och tillåter mig att släppa tårarna. Nu är vi där, det här, va det än va, så är de över nu, jag har vetat länge. Det är orden jag upprepar för mig själv mellan bloss och tårar. Jag är ändå beredd. Så han kommer ut, sätter sig bredvid mig och äntligen uttalas de högt -du vill ha barn? Och lite skönt är det när jag får svara att -ja, mer än någonting annat.
Härifrån går de fort, tårar står som fontäner på oss båda, han säger för första gången att han älskar mig. Jag är genom dyvåta kinder som avslöjar de jag egentligen känner iskall. Frågar om han absolut inte kan tänka sig barn, han svarar självklart att han valde bort de för länge sen. Dividerandet går fram och tillbaka, och jag återgår till min grundplan. Hämtar hans nyckel och säger att imorrn åker jag hem. Finns inget kompromissande i det här. Han upprepar att livet är så förbannat orättvist om och om igen där han gråter. Jag frågar om han skulle byta ut alla sina minnen med sin son, jo han har en son som nyss fyllt 22år, mot några månader, eller år mot mig. Han förstår exakt vad jag menar och fortsätter upprepa hur orättvist livet är. Han förstår, jag vet. Och här sitter vi nu på en kall trapp i slutet av sommaren.
Jag vaknar morgonen därpå av ljudet av hans gråt. Han ligger bredvid mig i sängen och kan inte sluta gråta. Jag kryper närmre och lägger mina armar om honom då han nästan kvider. Vill inte förlora dig, jag vill inte att du åker. Hans ord och hans kropp träffar mig rätt i hjärtat igen. Jag vill inte heller, jag vill inte åka därifrån, jag vill inte lämna honom och jag vill aldrig släppa taget om hans närvaro. Så jag stannar.
Vi har inte berört det här igen. Vi har det bra och han är mer än fantastisk på så många vis. Men den där enorma elefanten står där mitt i rummet och stirrar på oss. Jag vet inte om det bara är jag som ser den, eller om vi båda behöver gå runt den och undvika den dömande blicken som man vet att man förtjänar.
Jag är kluven. Jag är kluven mellan att livet har ett sätt att lösa sig, och livet har jäkligt svårt att lösa sig om du fortsätter stoppa käppar i hjulet.
Imorrn är det fredag och jag tar min väska och beger mig till honom igen. Längtar efter det, efter honom och det oss vi kommit att skapa.

Kanske ska nöja mig så för idag. En första årsdag som kom och gick.
Som jag saknat att skriva, det ger ett annat perspektiv, och det ger möjlighet till självanalys och översikt över såväl känslor som händelser.

Tack igen alla som läser! Hade jag inte er respons hade jag nog inte skrivit igen, och där också gått miste om en hel del själv.

Presentation


Min historia om vägen till en efterlängtad graviditet, om att bilda familj och bli mamma. Förhoppningsvis kommer den här bloggen följa mig då teststickan visar + genom en sund graviditet tills vår lilla plupp äntligen finns i våra armar och lång tid efter

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards